Verbouwing station Raalte & Heino van start

In 2025 ondergaan de stations van Raalte en Heino ingrijpende renovaties als onderdeel van het project ‘Verbetermaatregelen Zwolle-Enschede’. Deze verbeteringen zijn gericht op het vergroten van de capaciteit, het verhogen van het comfort voor reizigers en het verbeteren van de veiligheid op en rondom de stations.

Achtergrond en noodzaak van de renovaties

De spoorlijn tussen Zwolle en Enschede is een belangrijke verbinding in de regio Overijssel. In de loop der jaren is het aantal reizigers op deze lijn aanzienlijk toegenomen, wat heeft geleid tot capaciteitsproblemen op de stations van Raalte en Heino. De bestaande middenperrons bleken te smal om het groeiende aantal reizigers veilig en comfortabel te kunnen bedienen. Daarnaast waren de voorzieningen op en rondom de stations verouderd en niet berekend op de huidige eisen en wensen van reizigers.

Doelstellingen van het project

Het project ‘Verbetermaatregelen Zwolle-Enschede’ heeft als hoofddoel de spoorverbinding tussen Zwolle en Enschede toekomstbestendig te maken. Dit houdt in dat de infrastructuur wordt aangepast om een kortere reistijd en een hogere betrouwbaarheid van de treindienst te realiseren. Daarnaast wordt er gestreefd naar een verbetering van de stationsomgevingen, zodat deze beter aansluiten bij de behoeften van de reizigers en de lokale gemeenschap.

Specifieke aanpassingen op station Raalte

Op station Raalte worden de volgende aanpassingen uitgevoerd:

  • Vervanging van het middenperron door zijperrons: het huidige middenperron wordt vervangen door twee zijperrons. Deze perrons bieden meer ruimte en maken het in- en uitstappen veiliger en comfortabeler voor reizigers.

  • Aanleg van een onderdoorgang: er wordt een onderdoorgang gerealiseerd die de twee perrons met elkaar verbindt. Deze tunnel zorgt ervoor dat reizigers veilig van het ene naar het andere perron kunnen gaan zonder het spoor gelijkvloers over te steken. Bovendien verbindt de onderdoorgang Raalte-Noord met Raalte-Centrum, wat de bereikbaarheid voor voetgangers en fietsers verbetert.

  • Uitbreiding van de fietsenstalling: de capaciteit van de fietsenstalling wordt vergroot van 1.072 naar 1.700 plaatsen. Deze uitbreiding is verdeeld over zowel de noord- als de zuidzijde van het station en speelt in op de groeiende behoefte aan fietsparkeerplekken.

  • Vernieuwing en uitbreiding van het P+R-terrein: het parkeerterrein voor auto’s wordt vernieuwd en uitgebreid van 76 naar 124 plaatsen. Dit maakt het voor reizigers aantrekkelijker om met de auto naar het station te komen en vervolgens de trein te nemen.

  • Nieuw busstation: er wordt een nieuw busstation aangelegd dat beter aansluit op de treinverbindingen. Dit bevordert het gebruik van openbaar vervoer en zorgt voor een efficiëntere doorstroming van reizigers.

Specifieke aanpassingen op station Heino

Op station Heino worden de volgende aanpassingen uitgevoerd:

  • Vervanging van het middenperron door zijperrons: net als in Raalte wordt het middenperron vervangen door twee zijperrons. Dit biedt meer ruimte en verbetert de veiligheid en het comfort voor reizigers.

  • Aanleg van een voetpad en voetgangersoverweg: er wordt een voetpad en een voetgangersoverweg aangelegd om een veilige verbinding tussen de perrons te realiseren. Dit maakt het oversteken van het spoor voor voetgangers veiliger en duidelijker.

  • Herinrichting van het stationsplein: het bestaande stationsplein wordt heringericht met meer ruimte voor groen. Dit verbetert de uitstraling van het station en creëert een prettigere omgeving voor reizigers en omwonenden.

  • Herindeling van de fietsenstallingen: de fietsenstallingen worden opnieuw ingedeeld om efficiënter gebruik van de ruimte mogelijk te maken en beter aan te sluiten bij de behoeften van reizigers.

  • Aanleg van een nieuw P+R-terrein: aan de zuidzijde van het spoor wordt een nieuw P+R-terrein aangelegd met 65 parkeerplaatsen, ter vervanging van de huidige 36 plaatsen aan de noordzijde. Dit maakt het voor automobilisten gemakkelijker om over te stappen op de trein.

  • Kiss and Ride-strook en buurtbushalte: aan de noordzijde van het spoor komt een Kiss and Ride-strook en een halteplaats voor de buurtbus. Dit faciliteert het halen en brengen van reizigers en verbetert de aansluiting op lokaal openbaar vervoer.

Planning en uitvoering van de werkzaamheden

De werkzaamheden aan de stations van Raalte en Heino zijn gestart in maart 2025. Een symbolische starthandeling vond plaats op 5 maart 2025 op station Heino, waarbij bestuurders, belanghebbenden en omwonenden aanwezig waren om dit heugelijke feit te vieren.

Het hoogtepunt van de werkzaamheden is gepland van 10 tot 23 mei 2025. In deze periode wordt er 24 uur per dag gewerkt aan het spoor en de beide stations.